نورپردازی در خانه های کوچک

خانه‌های کوچک همیشه چالش‌های مخصوص به خود را در زمینه دکوراسیون، چیدمان و… داشته‌اند. نورپزدازی این خانه‌های نقلی نیز یکی از این مسائل و چالش‌هاست که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم. در ادامه با ما و نورپردازی خانه کوچک همراه باشید تا ببینیم که نورپردازی منزل نقلی

خود را به چه نحوی انجام دهیم تا علاوه بر زیبایی به تمایز میان طرح ما و دیگران نیز بیانجامد؟

با افزایش قیمت ملک به طور پیوسته در سطح جهانی، بسیاری از ما امکان زندگی در فضاهای بزرگ و لوکس را نداریم. با توجه به رشد شهر نشینی و افزایش جمعیت و تمرکز زندگی حول محور امکانات شهری، شهرها با آپارتمان‌های کوچک و پر تراکم رشد پیدا کرده و سبک زندگی خاصی را به افراد جامعه تحمیل کرده‌اند. در همین بین وجود خانه‌های کوچک رونق فراوانی پیدا کرده‌اند و مردم راحت‌تر می‌توانند چنین مکان‌هایی را تهیه و مورد استفاده قرار دهند.

میزان نسبت رسیدگی به امورات خانه‌های کوچک و هزینه‌های آن‌ها متناسب با سطح درآمدی افراد بوده به همین دلیل تقاضا برای چنین خانه‌هایی رو به افزایش است. اکنون که اکثر افراد جامعه چنین شرایطی را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند، همگام با آن‌ها صنعت مد و دکوراسیون نیز همراه آن‌ها شده تا در این مسیر راه حل‌های جذابی را به آن‌ها پیشنهاد دهد. در زمینه‌های مختلف راهکارهای متنوعی ارائه شده است و مردم نیز با استقبال از این موارد، مشوقانی برای رشد و توسعه آنان شده‌اند. با اینکه خانه‌ها کوچک شده‌اند اما این کوکی دلیل بر این نیست که در این نوع فضاها خلاقیت‌های ما در طراحی منازلمان دچار محدودیت شود. اگر چه در مواردی مانند استفاده از مبلمان خاص و بزرگتر از دسترس ما خارج شده‌اند، اما در عوض گزینه‌های بسیاری شکل می‌گیرند که نباید به سادگی از کنار آن‌ها عبور کرد. طراحی روشنایی منزل و نورپردازی خانه یکی از این موارد به حساب می‌آید. چنین کاری که شاید تا به امروز کم اهمیت بوده و در ذهن شما معنی خاصی نداشته است می‌تواند تحولی عظیم در خانه و در پی آن باعث ایجاد احساسی خوب و خاص در منزل شما شود. پیش از آن که در مورد طراحی سیستم نورپردازی خانه کوچک شما به طرح موضوع بپردازیم به سراغ روشهای افزایش حداکثری نور در خانه خواهیم رفت.


هنگامی که می‌خواهیم در مورد طراحی نورپردازی خانه های کوچک صحبت کنیم اغلب آن را با پرداختن و ربط دادن به لامپ‌های ال ای دی و هر نوع نور مصنوعی به استباه می‌گیریم. بیشتر ما فراموش می‌کنیم که بهره‌مندی از نور طبیعی و نور روز یا خورشید نعمت بزرگی برای روشنایی بخشیدن به خانه‌های ما است و باید بیشترین استفاده را از این نعمت خدادادی و رایگان ببریم و از ابزارهای دیگر در راه تکمیل این راه بهره ببریم.
صحبت در مورد خانه‌های کوچک و چگونگی به حداکثر رساندن نور در آنها بخشی از فرایند نورپردازی خانه کوچک مورد بحث ما است. این مورد که در بین طراحان نیز علاقه مندان فراوانی دارد.

بیان کردن مطلب در این بخش به دو محور اساسی باز می‌گردد؛ نکته اول در مورد مقدار مناسب نور است که بیش از حد باشد و نه کمتر از حد معمول و استانداردی که برای آن تعریف می‌شود. نکته دوم در مورد توزیع نور به صورت متوازن و کافی برای این اتاق و همین طور سایر اتاق‌های خانه. این مورد بخش مهمی از کار را تشکیل می‌دهد و سختی مسیر در همین بخش نهفته است. زیرا باید به استانداردها مسلط شده و آن‌ها را به بهترین شکل ممکن در خانه اجرا کرد.

اکنون سؤال این جا است که چگونه به این دو هدف خود دست پیدا کنیم؟ راه حل‌های متفاوت و پر شماری وجود دارد. طراحی، استقرار و استفاده از پنجره‌ها، سایه پردازی‌های خارجی و داخلی در خانه، استفاده از رنگ‌های سبک‌تر و ملایم‌تر به نوان کمک کننده‌ها در روشنایی محیط و بسیار از این دست کارها که باعث افزایش و توزیع نور در محیط خواهند شد.


همه موارد فوق در طول روز جوابگوی نیاز ما به منظور افزایش نور خانه بود. با پایان یافتن روز و غروب آفتاب ما باید به سمت نور دهنده‌های مصنوعی در خانه رفته و آن‌ها را جایگزین نور روز کنیم. مطمئنا نورپردازی خانه کوچک در روز کم هزینه‌تر و کم کارتر از شب است. اکنون به سراغ انواع لوازم روشنایی بخش در خانه می‌رویم.

انواع لوازم روشنایی دهنده در خانه، به خصوص در خانه‌های کوچک
روشنایی بخش‌های متنوعی وجود دارند که در جای خود به صورت دقیق و با جزییات به آن‌ها خواهیم پرداخت. اما بیشتر آن‌ها در دسته‌های لامپ‌های ال ای دی، لامپ‌های فلورسنت و لامپ‌های هالوژنی قرار می‌گیرند که هر یک معایب و مزایایی دارند.

با این حال ما به نوع آن‌ها فعلاً کاری نداریم و بیشتر منظور ما به نوع طراحی نورپردازی در خانه‌های کوچک امروزی است. این کار را نیز به دو دسته تقسیم بندی کرده‌ایم:

همچنین بخوانید: رنگ سال ۲۰۱۸ چیست؟ ماوراء بنفش (Ultra Violet) رنگ انتخاب شده سال ۱۳۹۷
بخش اول شامل روشنایی‌های اساسی در هر بخش از خانه مربوط است و بخش دوم نیز مربوط به نور موجود در محیط‌های عادی و معمولی است که زیاد به چشم نیامده و نمی‌آیند.

در بخش اول به بررسی و توضیح در مورد چراغ مطالعه در اتاق کار، چراغ خواب در اتاق خواب و انواع چراغ‌ها در آشپزخانه و سایر مناطق پرداخته خواهد شد و در بخش دوم نورپردازی‌هایی که هدفی را دنبال نمی‌کنند و منظور از وجود آن‌ها روشنایی محض است و نه چیز دیگر دنبال خواهند شد، مانند روشنایی در حمام و سرویس بهاشتی، روشنایی راهروها و روشنایی در انبار.

لوازم

به طور معمول باید بدانید که نورهای محیطی یک سوم نور مورد نیاز در خانه را تأمین می‌کنند حال این نوع نورها به کمک نور روز تولید شده باشند یا در شب با چشمه‌های نور مصنوعی تأمین گردند. کلید اصلی در گشایش قفل عدم وجود نورپردازی مناسب در خانه‌ها و به خصوص خانه‌های کوچک در نبود توازن میان بخش اول و دوم توضیحات فوق است. یعنی میزان نور محیطی و نورهای اصلی با یکدیگر در سازگاری و تطابق نیستند. با این که هر کدام از این مجموعه‌ها هدف مشخصی دارند اما در کنار هم به یک هدف می‌اندیشند و آن هم روشنایی و زیبایی بخشی به خانه است. در نورپردازی خانه کوچک چگونه باید این عوامل را شناسایی و مدیریت کرد؟ چگونه باید با وظایفی که هر بخش بر عهده دارد نیازهای سایر بخش‌ها را نیز تأمین کرد. برای پاسخ دادن به این سؤالات ادامه مطلب را در قشمت زیر دنبال کنید.

بیرون

روشنایی در محل و طراحی نمونه و تست
با اینکه همه ما می دانیم طراحی و چیدمان در منزل به فاکتورهای زیادی مرتبط است اما برای رسیدن به یک دکور ایده آل، یک نورپردازی دلنشین و یک فضای خیره کننده ممارست و دقت نیاز است. بهترین کار برای این که نمونه اولیه شما در حالت مناسبی شکل بگیرد، استفاده از یک محیط با مقیاس کوچکتر به عنوان نمونه آزمایشی است. مشاهده نمونه‌های مشابه در بستر وب و نمایشگاه‌های دکوراسیون نیز در به دست آوردن یک طرح اولیه خوب و شیک کمک شایانی به شما خواهد کرد.

دیواری

نورپردازی خانه های کوچک به تفکیک محیط
نورپردازی و روشنایی آشپزخانه کوچک
با در نظر گرفتن اینکه این محیط مدت زمان زیادی پذیرای افراد در خانه است، به همین دلیل باید جذابیت آن رعایت شده و خللی در کارایی آن به وجود نیاید. بعلاوه وجود نور کافی و مناسب برای آشپزخانه از ضروریات اولیه چنین مکانی است که باید در ابتدای طراحی و ساخت دکوراسیون آن این موارد لحاظ گردد. برای این بخش نور روز به صورت معدود و شاید بدون آن به پیش رود هر چند وجود پنجره و نورگیر نیز از الزامات طراحی است. با این وجود نور مصنوعی در آشپزخانه کاربرد بیشتری دارد. ابزارهای پخش نور اگرچه در طی زمان پیشرفت کرده و دچار تحولاتی شده‌اند، اما در کارایی آن‌ها ضعفی به وجود نیامده است. هر چه لوازم نورپردازی جدیدتری استفاده کنید، کارایی بهتر و بیشتری نصیب آشپزخانه شما خواهد شد و هزینه‌های تحمیلی نیز به طور قابل قبولی کاهش پیدا خواهد کرد. لامپ‌های ال ای دی و نوردهنده های اس ام دی که به تازگی وارد بازار لوازم الکتریکی شده‌اند ضمن مصرف پایین جریان برق، چندین برابر موارد مشابه خود روشنایی می‌بخشند. از قابلیت‌های دیگر آنها ایجاد تنوع و توانایی پیاده‌سازی به حالت‌های دلخواه است. لامپ‌های نواری و رشته‌ای است ام دی که نوری تخت و یک دست تولید می‌کنند از جمله دوست داشتنی‌ترین چشمه‌های نوری هستند که در زیر قاب کابینت‌های اشپزخانه، بالای تاج آشپزخانه و کابینت‌ها و همین طور در قسمت مخفی گچبری ها یا سقف‌های طرح دار جای می‌گیرند و نور غیر مستقیم تولید می‌کنند .

مهتابی

نورهای هالوژنی نیز از جمله نورهای مورد اقبالی هستند که به فضا حالت لوکس ترس می‌دهند و در نورپردازی خانه کوچک شما تغییرات بزرگی پدید می‌آورند. این نوع نورپردازی‌ها به مواردی دیگری نیاز دارند تا بتوانند توانایی‌های خود را عرضه کنند. از جمله کمک کننده‌ها به چنین نورپردازی، استفاده از دکورهای شیشه‌ای یا فلزی است که با پخش و شکست نور در فضای خانه چشم‌ها را به خود خیره خواهد کرد.

نور مرکزی آشپزخانه نیز باید به نحوی باشد که تمام محیط را روشن کرده و نور واقعی به محیط برساند. اهمیت وجود نظافت در آشپزخانه و روشنایی کافی برای انجان مواردی چون پخت و پز باعث می‌شود خانم‌ها در نورپردازی آشپزخانه حساس‌تر از سایر مکان‌ها باشند.

ترکیب نور آشپزخانه متأثر از سبک طراحی و چیدمان دکوراسیون آن است. برای مثال در محیط مدرن ترکیب نور سفید و زرد بسیار پسندیده و قابل توجه خواهد بود. در مورد دکوراسیون روستیک اما باید از نور زرد استفاده کرد، همانطور که در دکوراسیون به سبک مینیمال به جز رنگ سفید رنگ دیگری برای آن قابل تصور نیست. هر چند موارد ذکر شده در آشپزخانه با سلیقه طراح و مخاطب آماده استفاده خواهد بود، اما بر اساس اصول رنگ و طرح در خانه و اصول ست کردن رنگ ها با هم، این نکات اعتبار هنری به فضا خواهد بخشید.

همچنین بخوانید: راهنمای چیدمان مبل راحتی در فضای کوچک


نورپزدازی اتاق نشیمن و پذیرایی کوچک
یک اتاق نشیمن کوچک برای روشنایی به نورهای عجیب و غریب یک سالن و یا یک پذیرایی بسیار بزرگ نیاز ندارد. چیزی که در این اتاق نیاز است مواردی ساده ولی اصولی است که با افزودن کمی سلیقه و حسن انتخاب در به کارگیری آن‌ها نشیمنی دوست داشتنی را به ثمر خواهد نشاند. اما این موارد چه چیزهایی هستند؟ به این دلیل که در خانه‌های کوچک معمولاً لوازم منزل به صورت فشرده‌ای در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند باید توجه کرد که به کمک نورها کدام وسایل بولد شده و در چشم بیایند و چه مواردی از نظر میهمان یا بیننده پنهان شوند.

با نورپردازی‌های موضعی به سادگی می‌توان چنین نقشه‌ای را برای اتاق نشیمن خود پیاده کرد. نکته دیگر این است که اگر با لوازم پخش نور آنتیک و عتیقه خانه را تزیین کنید یک منظره برای جلب توجه به وجود آورده‌اید که باعث می‌شود نور پردازی شما حواس‌ها را به سمت خود جلب کند. احساسی که اتاق نشیمن تاریک و نیمه تاریک به میهمانان می‌دهد حس خوبی نیست پس همواره باید میزان نور اتاق پذیرایی شما کافی باشد که این موضوع براساس اندازه اتاق و تعداد لامپ‌های موجود در آن قابل تنظیم خواهد بود. آباژورهای ایستاده و قدی که به عنوان دکوراتیو در اتاق نشیمن قرار داده می‌شوند را هنگام پذیرایی از میهمانان خود روشن کنید چرا که بخش مربوط به آن را تحت تأثیر وجود آباژور قرار داده‌اید. برای قسمت بالای تابلوها از نورهای محیطی کمک بگیرید و نه نورهای موضعی، چرا که محیط را شلوغ‌تر نشان می‌دهند. از تاباندن نور مستقیم از بالا به کف اتاق نیر جدا خودداری کنید؛ چرا که فضا را کوچک‌تر نشان خواهد داد و در اصول نورپردازی خانه کوچک اصولی برای آن تعریف نشده است.

سقفی

نورپزدازی اتاق خواب کوچک
از نامش پیداست؛ اتاق خواب فکری در ذهن پدید می‌آورد که به نور زیادی نیاز ندارد؛ چرا که از نظر برخی افراد این اتاق مخصوص خواب است؛ اما این تصور کاملاً اشتباه است. اتاق خواب نه تنها به نور مناسب بلکه به نور کافی و بعضاً زیادی نیازمند است. علت این موضوع در نورپردازی خانه کوچک شما است. اتاق‌های خانه‌های کوچک فقط مخصوص اتاق خواب بودن نیستند و به دلیل استفاده بهینه از فضا، بخشی از آن به عنوان اتاق کار و بخشی دیگر برای موارد شخصی تخصیص داده می‌شوند. با این پیش زمینه فکری متوجه شدید که اتاق باید روشن‌تر از یک اتاق خواب باشد. ولی نیازی به غرق کردن اتاق در نور فراوان نیست. با یک نورپردازی اصولی کار را درست به پایان برسانید.

از چراغ‌های مطالعه برای میز کار یا تحریر استفاده کنید. نور سقفی را با امکان درجه بندی یا تنظیم به اتاق اضافه کنید. چراغ‌های خواب قسمت بالای تخت و یا کناره‌های اتاق را با تنوع بیشتری نصب کنید. از پرده‌های مناسب اتاق خواب برای نوردهی در روز کمک بگیرید و در انتها رنگ اتاق را به سمتی ببرید که با کمترین نور نیز روشنایی ذاتی اتاق به چشم بیاید. اگر فضا کافی در اتاق باقی مانده بود از آباژور نیز می‌توانید بهره ببرید با این شرط که سایز درست انتخاب کرده باشید. نورهای اتاق خواب معمولاً نباید آزار دهنده باشند پس بهتر است از نورهای رنگی استفاده نکنید، یا حداقل برای نور شبخواب به کار ببندید. حجم نور را در طول روز با پرده‌های ضخیم و نازک تنظیم کنید و استفاده از نورهای اس ام دی را که باعث روشنایی بیشتر و هزینه کمتر می‌شوند فراموش نکنید.

رومانتیک

نور سرویس بهداشتی و حمام
با ورود صنعت دکوراسیون به بخش‌های مختلف خانه حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی نیز دچار تحولاتی شدند. اگر چه این تغییرات از گذشته وجو داشته ولی بیشتر به خانه‌های اشرافی و مجلل ثروتمندان متعلق بوده است. با این حال رفته رفته این فرایند تغییرات در دکرو به صورت عمومی فراگیر شد و حمام و سرویس بهداشتی نیز از این موج بی نصیب نماندند. نورپردازی در حمام کوچک و به طور کلی این بخش از خانه کار آسانی است. این موضع دلیل روشنی دارد و ان هم وجود آینه و سنگ ( کاشی ) براق و روشن است ( بعضاً تم تیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد ). اما نکته همین جا است که با قرار دادن یک لامپ یا وسیله پخش نور در بالای آینه، میزان نوردهند را به دو برابر افزایش داده‌اید. برای زیباتر کردن بخش‌های دیگر می‌توانید هر کجا که اجازه داد و فضای آن مناسب بود با لامپای رشته آنجا را منور سازید. درون حمام و سرویس نیز می‌توانید از حباب‌های شفاف و متناسب با اندازه محیط استفاده کنید تا نورپردازی خانه کوچک شما چشم نوازتر به نظر برسد.

همچنین بخوانید: ۴ نمونه از زیباترین دکوراسیون‌های داخلی خانه‌های ۴۰ متری


نورپردازی و دکوراسیون تراس، بالکن یا محیط بیرون از خانه
نورپردازی فضای بیرونی یا نمای ساختمان به خودی خود یک مقاله جداگانه و مفصل محسوب می‌شود که خارج از حوصله این متن است، بنابراین از بسط و تجزیه آن صرف نظر کرده و حالت‌های کلی آن را بیان می‌کنیم. نورپردازی خانه کوچک اگر به حیاط یا تراس کشیده شده باشد امکان بهره مندی خانه از جذابیت‌های مناظر بیرونی را نیز برای خانه به ارمغان می‌آورد. بهتر است با قرار دادن آویزهای کوچکی که به اشکال مختلفی در بازار موجود هستند، خانه را با نور بیرونی مزین کنید.

نورهای مستقیم و قوی با توجه به تاریک بودن فضای بیرون انتخاب عقلانی برای این منظور به حساب می‌آیند و چشم انداز کلی ساختمان را زیباتر جلوه می‌دهند. در استفاده از تکنولوژی‌های موجود در این بخش از لامپ‌های هوشمندی که با تاریک شدن هوا ( تایمر ) روشن می‌شوند کمک بگیرید تا در صورت فراموشی نور به صورت اتوماتیک در جریان فضای بیرونی قرار بگیرد. برای باغ یا باغچه نیز از نورهای ایستاده یا آویزهای ضد رطوبت و ضد آب استفاده کنید تا مشکلی برای آنها به وجود نیاید. هدف از نور پردازی در باغچه و یا حیاط خلوت ایجاد یک فضای دلنشین در محیطی شاعرانه است تا در هوایی دلچسب فرصت دورهمی های شما را به وجود بیاورد.

بالا

در بخش توانمندسازی روشنایی و نورپردازی خانه کوچک خود به کمک فناوری‌های مدرن و جدید هم به کاهش هزینه‌ها کمک کرده‌اید و هم خانه‌ای مدرن را به وجود آورده‌اید. اگر تاکنون نیز از این پیشرفت‌ها غافل مانده‌اید دیر نشده است. به مرور به صورت مستمر شروع به تغییر در سیستم‌های قدیمی کرده و آنها را با موارد مشابه و امروزی خود تعویض نمایید. پس از مدتی متوجه تحولات به وجود آمده در هر سطح از ویژگی‌های آنها خواهید شد.

این ویژگی‌ها شامل مواردی همچون عملکرد در فضاهای کم نور است. به این صورت که وقتی لامپ‌های هوشمند در مسیرهای تاریک قرار گیرند با تشخیص حرکت در محیط به وسیله سنسورهای حرکتی، دستور روشن شدن نور را به لامپ‌ها صادر کرده و خود به خود فضا را روشن می‌کنند. اغلب این موارد در راهروهای منازل و آپارتمان‌ها به کار برده می‌شود که باعث صرفه جویی در مصرف برق شده و هزینه‌های جاری را کاهش می‌دهد. در بخش دیگر نورهای هوشمند که خانه را لوکس‌تر و جذاب‌تر می‌کند باید از لامپهای مخصوص خواب با نام سی اسلیپ یاد کنیم. این لامپها باعث می‌شوند تا شما راحت‌تر به خواب رفته و کمتر دچار بدخوابی‌های ناشی از نور در محیط اتاق شوید. علت این موضع نیز در انتشار یک نور با طیف رنگی مشخص و طول موج خاص آن است که این قابلیت را به خانه شما می‌بخشد.

ویژگی بعدی در ایجاد رنگ‌های متنوع است. هر چند در قسمت اتاق خواب وجود این نورها را مگر در شبخواب ها منع کردیم اما فناوری بر کاربردی بودن غلبه کرده و سلیقه‌ها را متأثر از خود گردانده است. قابلیت دوست داشتنی این نوع لامپها این است که به وسیله موبایل ( آیفون ) خود می‌توانید نور آنها را کم زیاد کرده و رنگ لامپ را نیز تغییر دهید. البته مزیت این نوع لامپها این است که استفاده از چندین لامپ در یک محل را از بین می‌برد.

مدرن تر

امکان دستور دهی و کنترل از راه دور در این سیتم هوشمند آخرین ویژگی این لامپ‌ها است که باعث می‌شود وقتی در سفر هستید یا امکان دسترسی به خانه خود را ندارید مدیریت روشنایی خانه را از راه دور در اختیار داشته باشید. اقدامی که هم امنیت خانه را تضمین می‌کنید، در بحث مصرف صحیح انرژی گامی مهم و اساسی برداشته‌اید و در هزینه‌های حامل انرژی برق به طور قابل توجهی صرفه جویی انجام داده‌اید.

 

سخن آخر

با توجه به این که در حال نورپردازی خانه کوچک خود هستید و محدودیت‌های زیادی به دلیل کوچکی خانه رو به روی شما قرار گرفته است، اما با رعایت نکات بالا می‌توانید زیبایی خانه خود را تضمین کنید. با تغییری کوچک فضایی بزرگتر بدست آورید و با حرکتی ساده احساساتی فراتر از تصور در خودتان به وجود بیاورید. مطمئن باشید فناوری‌هایی که در این زمینه به مدد شما آمده‌اند و هر روز در حال پیشرفت هستند، در کنار صرفه‌های اقتصادی و اجتماعی، زیبایی‌های منحصر به فردی نیز به ارمغان خواهند آورد. پس با انتخاب صحیح لوازم روشنایی خانه و محیط زندگی خود را دگرگون سازید.

نظر شما در باره این موضوع یعنی نورپردازی خانه کوچک چیست؟ آیا شما با چنین چالشی روبرو بوده اید؟ در صورتی که بخواهید خانه کوچک خود را با نورپردازی زیبا سازی کنید چه پیشنهاد هایی ارائه می کنید؟ نورپردازی در خانه های ایرانی را به چه شکل تصور می کنید؟